Cykler, fodgængere og biler


Cyklen i Bruxelles hører til sjældenhederne. Hernede opfattes cykler som en sportsgren, og i Danmark ses de nærmere som et transportmiddel. Alle folk kører i bil hernede, og det er kaotisk. Byen er godt nok heller ikke egnet til at være cyklist i, men jeg er stadig fast besluttet på, at jeg vil kaste mig ud i det. Jeg er træt af offentlig transport!

En anden ting, man til gengæld ser meget, er løbere. Alle løber! Tykke og tynde, unge og gamle, mænd og kvinder. Det er virkelig dejligt at se, at alle parker allerede nu er fyldt med halvfede blege belgiere, for så føler jeg mig næsten hjemme. I hvert fald savner jeg de halvfede blege danskerkroppe en smule mindre. 

Solen skinner ikke ret meget hernede. Faktisk har jeg ladet mig fortælle, at det statistisk set regner lige så meget i Belgien som i England, og det siger jo ikke så lidt. Men når solen endelig skinner, så kaster den lange smukke stråler ud over landskabet. Den nedre by bliver smukkere end noget andet, og lyset minder mig om det i Skagen. Jeg kan blive helt salig, og så længes jeg alligevel en smule efter landet mod nord. – Men jeg har det godt hernede. Virkelig godt! Snart er det dog påske, og det betyder fødselsdag, hygge og besøg hos familien derhjemme!

Skriv et svar

